Friday, April 12, 2013

Saya dan lukisan

Malam tadi saya melukis. Setelah hampir 3 tahun saya tinggalkan aktiviti ni. Dulu saya melukis jugak. Pernah saya postkan entri ini dan ini kalau kawan2 nak tengok hasil lukisan saya beberapa tahun lepas.

Dulu, saya melukis di zaman2 belajar kerana banyak masa terluang. Kadang2 bila terlalu stress dengan study, saya melukis sebagai terapi. Adakalanya saya juga melukis bila saya rindukan seseorang. Melukis potret mereka lagaknya seperti bercakap2 dengan mereka juga. Sekurang2nya pada saya

Tapi lepas saya tahu melukis benda2 bernyawa ni tak elok, saya stop. Tapi semalam tangan tiba tergerak nak melukis. Bukan lah saya nak kata saya ni mencabar kuasa Tuhan yang Maha Pencipta ke apa, jauh sekali. Apa lah sangat setakat lukisan amatur saya yang tak secantik mana. Saya masih bertuhankan Allah yg Maha Besar, Maha Agung, Maha Lengkap, Maha Bijaksana dan Maha segala-galanya

Bakat ini Allah yang pinjamkan juga. Bila2 Dia nak tarik balik, saya redha je. Bukan mata pencarian saya pun. Kalau Tuhan tarik balik tangan, ye kan masih ada mata, mulut dan kaki untuk terus melakukan ibadah dan pekerjaan.

Yang takutnya bila Tuhan tarik balik hati, akal dan iman je. Yang tu paling essential kita kene jaga


Gambar kat atas ni gambar kawan lama saya. Lebih dua tahun dah saya tak jumpa dia. Saya nak call, takde nombor telefon. Nak datang rumah, jauh sangat di Sarawak sana. Lagi pulak, alamat rumahnya pun saya tak ada.

Senang kata, zero la. Takde pape yang saya ada untuk menghubungi kawan lama saya ni. Facebook? Apa tu? Sorry, Hartini Omar (bukan nama sebenar) tak pernah ada facebook. Saya kuno sikit kot dalam facebook2 ni. Maaf. Jadi, saya hanya boleh berharap mudah-mudahan beliau membaca dan seterusnya menghubungi saya (^^). Hehe..

..........................

Apa guna kurniaan tanpa kesyukuran.. Dan diantara tanda2 kesyukuran, apabila kita gunakan segala kurniaan untuk manfaat sesama insan (:

Boleh? Norsyaima Norazman?! (^^) text me k!

..........................

Arwah Ahmad (Nafastari) pun pernah menyampaikan hasrat agar saya melukis potret beliau sekeluarga. Hmm.. Apakah saya ini terlalu lembab dan terkebelakang, Duhai Tuhan? Banyak sebenarnya kesempatan yang telah saya sia-siakan

Akur. Insaf. Bangkit

No comments: