Friday, March 02, 2007

Ke Tanah Tinggi



Baru semalam tanah tinggi Cameron itu aku tinggalkan. Masih terasa segar bayunya, haruman mawarnya dan keindahan bukit bukau yang memukau pandangan. Rasa manis strawberri yang aku beli di pasar murah pun masih terasa. Segala2nya tetap indah.

Kata mama, kami pernah ke tanah tinggi itu sewaktu kecilku. Tapi aku kurang pasti kerana sesaat pun aku tak mampu untuk mengingati detik itu. Jadi, kembaraanku yang semalam bagaikan yang pertamakali aku menjejakkan kaki ke sana. Walaupun tak sesejuk London, dinginnya masih mencucuk ke sum sum tulang. Menaikkan roma bagai menggila. Bila bernafas pun megeluarkan asap yang janggal nampaknya. Bagai si jakun yang tak pernah melihat salji, sejuk di tanah tinggi inipun telah lebih dari memadai. Sekurang-kurannya, aku masih mengagumi tanah tumpah darahku sendiri. Ah Tini…. Tetap Tini ke mana pergi…

Pertamakali juga aku ke ladang teh itu. Pemandangannya….. Subhanallah… Tak dapat digambarkan dengan perkataan. Deretan pepohon teh yang ditanam sejajar, bagaikan corak segar yang terlukis di permaidani indah ciptaan alam. Indah di mata, kaya di jiwa. Segalanya bagai di atur. Tenang damai dan amat mempesonakan. Tenggelam aku seketika dibawa khayalan. Indahnya seni, sehingga tangan yang baik pun takkan mampu menggubah secantik ini. Segalanya bagai bukti kewujudan ilahi. Aku tersenyum dalam khayalan yang panjang. Mana tahu tiada esok lagi untuk aku mengagumi segala keindahan ini. Untuk Tuhan, kupanjatkan sepenuh kesyukuran, atas nikmat yang tak tergapai tangan.

Kami berjalan lagi, kali ini singgah sebentar di kebun starwberri. Terlalu mahal rasanya mahu membeli strawberri yang jarang2 dapat dirasai. Aku hanya melihat dari jauh. Untaian buah2 merah yang segar dipandang mata. Sesekali teringat bagaimana agaknya rupa buah epal atau anggur bila didahannya. Ah Tini, jauh lamunanmu. Tunggulah…. Jika ada rezki Allah, aku mahu melanjutkan pelajaran ke luar negara. Biar rasa sejuk dan panas dunia. Tak mahu setakat termenung di Malaysia. Ingin juga melangkah melihat bagaimana orang lain dan kemodenan mereka.

Tepat pukul 5 petang, selepas menunaikan Solat Asar di Masjid Tanah Rata, kami berangkat pulang. Masing2 tersenyum senang dengan pelbagai barang borongan. Ada yang dengan bunga, dengan sayuran, buah-buahan dan seribu satu benda lagi. Aku cuma membeli sekotak strawberri buat buah tangan rakan2. Jadilah, asal dapat merasa. Maklum, aku pun bukan berduit sangat, jadi seharusnya berjimat cermat. Namun, sempat juga kubelikan buah tangan buat bonda tercinta. Biar tersenyum mama menerimanya. Alhamdulillah, segalanya berjalan bagai yang dirancang. Setinggi mana pun kita berjalan, kita tetap berpijak di bumi-Nya. Sejauh mana pun kita terbang, kita tetap menghirup udara-Nya. Kenang-kenangkanlah kurniaan yang Esa. Moga dengan kenangan itu, rezeki bertambah dan kehidupan penuh bermakna. Selamat jumpa kembali, Tanah Tinggi Cameron!!

No comments: