Saturday, September 25, 2010

Tanda2 manusia tidak lagi sayang

"Kita terpaksa berpisah dan saya lakukan ini demi kepentingan awak. (atau kepentingan kamu sendiri?) Saya tak nak membebankan awak (Atau kamu tidak mahu membebani dirimu sendiri). Saya tak nak awak sengsara bila hidup dengan saya (atau kamukah yang sengsara bila hidup denganku?). Jadi saya rasa lebih baik kita berpisah. Percayalah, saya buat segala2nya untuk awak (percayalah, kamu buat sebenarnya untuk kepentingan kamu)."

"Saya terpaksa lakukan semua ni demi keluarga. Bukan saya tak sayangkan awak. (Mengaku sajalah bahawa cintamu sudah tiada). Tapi keluarga amat memerlukan saya. (atau kamu sendiri yang memerlukan sesuatu dari keluargamu?) Maafkan saya kerana mengecewakan awak. Percayalah, awak kekal di hati saya. (sebagai apa? Seorang MANGSA?) Tapi saya terpaksa. Terpaksa berkorban demi keluarga"

"I minta maaf tak dapat nak ajak U ke party I. Bukan I tak nak ajak, tapi my mum yang buat party tu. Takkan la I pandai2 nak ajak U.
(Mengaku sajalah bahawa memang kamu tidak mahu aku hadir ke majlismu). U jangan la marah bila dia pun ada. Dah mak I suka dia, dia rapat dengan mak I, so mak I invite la dia. (Ibu kamu sukakannya, jadi ibu kamu menjemputnya. Dan jikalau kamu sukakan aku, maka kamu seharusnya menjemputku). U jangan risau la. Dia setakat datang je. I tak ada apa2 dengan dia. Mak I je yang berkenan kat dia tapi hati I masih ada U (Sudah2 la menipu..). Sory la k. Jangan la merajuk, lagipun kan kita dah celebrate birthday together dulu. Sory k"

"Sory la sayang, I terpaksa pergi berdua dengan dia.
(mampukah seorang kekasih keluar berdua dengan kekasih lain walaupun terpaksa??). Famili I dah kenal dia. Nak tak nak, I terpaksa keluar berdua jugak dengan dia. I harap U tak ambil hati k (Nabi yang maksum pun cemburu dan kecil hati, apatah lagi manusia biasa macam aku. Logik kah harapan kamu itu??)"

"Awak demam ke? Hmm.. jangan la macamni. Please la. Makan la ubat. Jangan la siksa diri (atau kesakitanku sebenarnya menyiksamu? menyusahkan hidupmu?) Dah la, kalau macamni awak tunggu je la. Saya datang tempat awak sekarang jugak. Saya sanggup la datang walaupun saya ada event lain. (kasih sayang yang jujur tidak akan sekali2 menyebut kata terpaksa). Dah awak demam kan, saya datang la jugak. Saya cancel je la event tu. Awak tunggu je la. Nanti kalau saya tak datang, apa2 jadi pada awak, saya pulak yang dipersalahkan (Dan apa yang kamu lakukan itu bukanlah atas dasar sayang, tetapi atas dasar tidak mahu dipersalahkan). Tunggu lah!"

…………………………..

Bukankah lebih mudah untuk mengaku bahawa

'Aku tidak lagi menyayangimu. Ya, dulu aku cinta, tapi sekarang cintaku telah tiada. Pergilah, mulakan kehidupan baru. Segala yang datang dulu hanyalah suka2 dan kecintaan yang aku sendiri tidak tahu mengapa. Maafkan aku mempergunakanmu. Pergilah jauh dari diriku. Aku tidak lagi memerlukanmu'

Kata2 ini sakit, tapi benar. Dan katalah yang benar, walaupun pahit untuk dilafazkan...

2 comments:

beautiful mistake said...

Salam Tini,

Saya mintak permisi untuk publish n3 ini di blog sy yer... tq

Hartini Omar said...

tuan yang cantik,

silakan. saya beri keizinan