Sunday, June 11, 2006

Ubat hati

Baru pukul 7 pagi. Masih awal benar. (bagi orang tua2, pukul tujuh itu sudah lewat untuk mula memijak tanah.) Masih gelap subuh itu. Entah sudah bangkit atau belum makhluk bernama manusia untuk mengadap Allah yang esa. Hujan turun renyai, menambahkan keenakan mengulit mimpi indah. Lalu tercegatlah malaikat raqib dan atid menunggu bagai abdi yang setia. Bila terbit saja matahari, berangkatlah ia ke sisi Allah mengkhabarkan berita duka lagi nestapa. Tiada jua yang bangun bersujud mensyukuri nikmatnya.

Kubuka jendela luas2. Angin menderu sepoi2 dan percikan gerimis itu terpercik di wajah. Serta merta roma meninggi dan gigil tubuhku. “sejuk…”. Kucapai walkman dan menyumbat earphone kecil itu ke telinga. Pantas kedengaran…

Ubat hati..
Ada lima perkaranya..
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua… solat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang soleh
Yang keempat… banyakkanlah berpuasa
Yang kelima zikir malam berpanjanglah

Salah satu.. jika ada menjalani..
Moga2 Allah Ta’ala mencukupi…

Mata dipejam erat. Nafas dihirup panjang. Masih bernyawa rupanya makhluk yang lalai leka ini. Ubat hati…. Oh, itu rupanya ubat hati untuk si pesakit hati. Orang2 yang mati dan parah hatinya tentu memerlukan nada2 seperti ini sebagai ingatan dan pengajaran. Ah, kau sendiri sakit hatinya, Tini. Ya, mungkin. Namun aku pesakit yang mahu mencari ubat, merawat hati yang lama berkarat. Bukan yang ingkar, dan terus-terusan mengumpul kesalahan sampai berumbi berakar. Sekurang-kurangnya kita perlu sedar. Itu lebih mulia dari terus mendabik dada, melakukan maksiat dan dosa.

Manusia jarang berfikir. Manusia jarang memikir sedangkan bila berfikir itu barulah nikmat Allah dapat dihargai. Iman dapat dinikmati. Manusia selalu mengambil mudah atas apa yang berlaku di hadapannya. Dengan hujan yang turun mencurah, dengan matahari yang terbit indah, dengan camar yang terbang girang, dengan pohon yang beralun rendang. Jarang manusia melihat dengan mata hati yang celik lagi benar. Kerana masa manusia terlalu penuh dengan memikirkan hal2 yang tidak wajar. Bila tiba saat dicabut nyawa, baru manusia mahu sedar. Sedangkan di waktu itu segalanya telah tersasar. Tiada masa lagi untuk mengulang kembali. Tiada waktu lagi untuk bersujud pada Ilahi mengaku abdi..

Ah… syukurlah menjadi aku yang dikurniakan mata hati yang bersuluh terang. Mampu pula memimpinku menuju jalan yang diredhai tuhan. Hatiku yang pra-sedar itu akan kuubati dan kurawat sehabisnya. Dengan ubat hati yang lima. Moga bila sahaja rawatan itu aku jalani, Allah Ta’ala akan membantuku mencukupi… Ameen ya Rabbi!

No comments: