Thursday, July 19, 2007

Serangkai berita

1. Takziah untuk anggota keluarga TUDM yang terkorban nahas NURI

Muka depan akhbar hari ini (19 Ogos) menunjukkan wajah2 sedih ahli keluarga mangsa nahas helikopter nuri. Takziah untuk mereka, sesungguhnya anggota2 itu telah lebih awal menyahut seruan tuhan yang esa. Jangan lah disedihkan, janganlah dikesalkan.. Mungkin perginya mereka sebagai pejuang yang berkorban untuk insan2 yang akan datang. Apapun, tanggungjawab sepenuhnya perlulah dipikul pihak2 tertentu. Kecekapan bertindak haruslah diterapkan dalam etika keselamatan negara. Jangan sudah ramai yang mati, baru nak ganti! Sayang, kita lewat meniliti apa yang perlu diperhati..


2. Norizan Bakar (Jurulatih Bolasepak Malaysia) disingkir akhirnya

Aku selak2 juga cerita di bahagian sukan. Norizan akhirnya disingkirkan dari menerajui pasukan. Biarlah, gantilah dia dengan muka baru yang lebih sensitif dan bersemangat. Sensitif itu perlu, lebih2 lagi pada lelaki. Bila kita sensitif, kita akan mencari kelemahan diri sendiri. Kalah tak mengapa, tapi jangan selalu. Kalau kalah selalu, penyokong pun naik berbulu!! Kadang2 boleh ikut idea Awang : Ambillah anak2 orang asli sebagai pemain negara, mereka kerja keras, tak mudah lelah dan banyak stamina!!


3. Patriotik sehari!

Di bahagian surat dan emel pembaca, ada artikel yang datang dari UM. Artikel dari Khairul Zain itu mengajak semua pemuda dan belia negara bersama-sama menghayati erti kemerdekaan yang ke 50 ini. Apakah ertinya kemerdekan yang separuh abad ini seandainya pekerti dan jatidiri masih belum tersemat utuh di dada kita; para belia? Jangan 'merdeka' bagi kita hanya melalak melolong "merdeka! merdeka! merdeka!" yang berlansung seminit cuma. Malam ini para remaja menjerit merdeka!, esok pagi mereka dijajah arak dan dadah.. Amat lah sia-sia....


4. Si ibu Korea

Mariam itu telah lama mengikut teman lelakinya ke negara Korea. Melayu itu padanya hanya tinggal sejarah. Sekarang inipun beliau telah tua. Namun manusia ini diciptakan tuhan penuh keistimewaan. Bukan hanya setakat sifat luaran. Ikatan naluri ibu dan anak tidak dinafikan memang wujud dan suatu keajaiban. Nah, telah nyata bukan, di darat asam, di laut ikan.. Dalam belanga keduanya disatukan. Pasti indah saat2 perjumpaan seisi keluarga, bagai bertemunya adam dan hawa setelah dicampak ke dunia..


5. Dakwah hip hop??

Indah benar ulasan Tn. Hj. Pahrol Mahamad Juoi dalam mengulas cerita hip hop dan berdakwah (dalam Dewan Masyarakat). Kata Tuan Haji, apa pun corak irama dan senikata dalam sesebuah lagu, ia hendaklah diiringi dengan elemen kebenaran dan keindahan. Indah dan benar dalam sesebuah lagu itu lah faktor utama dalam mertarbiah dan mendidik pendengar. Jika lagu sudah tiada keindahan dan kebenaran, hilanglah aspek2 didikan dan pengajaran. Pandangan ikhlasku, hanya irama nasyid yang asli dan mendayu2 sesuai untuk dakwah dan tarbiah. Kalau sudah ke tahap membingitkan telinga, tiadalah berdakwah namanya. Apapun, terserah pada yang empunya telinga.. minat kita semua tidak sama..

1 comment:

Anonymous said...

Naluri seorang Muslim saya benar-benar berharap agar ibu Mariam itu tidak pernah terputus talinya denganNya

Nafastari bin Mariam