Thursday, September 27, 2007

Kisah2 semasa

1) Bertanggungjawab dan dipertanggungjawabkan?

Desas desus untuk mempertanggungjawabkan kematian arwah Nurin kepada kedua ibubapanya benar2 menyirapkan darahku hingga ke kepala. Terasa berpinar seketika pandangan mata. Sudahlah anak kesayangan diculik dan dibunuh kejam, diri sendiri pula yang dipertanggungjawabkan. Memang sesuai sangat mengambil tindakan terhadap ibubapa yang mengabaikan anak2. Tetapi eloklah didefinasikan dengan lebih terperinci erti 'pengabaian' tersebut. Jangan nanti anak2 hilang zaman keseronokan berlarian berkejaran, lalu membesar dengan kongkongan dan ketakutan. Ibubapa yang tak bersalah, senang2 dipersalahkan. Dari elok jadi peniaga, terpaksa jadi banduan. Pendapatku, eloklah tumpukan saja pada pencarian si penjenayah, dari menuding jari menuduh yang bersalah itu si dia dan dia

2) Rasuah di mana2

Lagi cerita rasuah yang tidak sudah2. Duit dan kekayaan memang memukau pandangan. Melupakan tugas dan amanah yang dipegang. Lalu lupa bahawa rezeki itu perlu ada keberkatan. Kaya dengan jalan kehinaan lebih buruk dari miskin kepapaan. Dengan duit, seorang polis boleh lupa tanggungjawabnya menjaga keamanan, YB lupa kerjanya menjaga kawasan dan peguam lupa tugasnya menegakkan kebenaran. Biar kaya jiwa, daripada kaya harta..

3) Sekolah 1 sesi

Sekolah 1 sesi ini bukan baru. Banyak sudah diwujudkan sekolah2 1 sesi terutamanya sekolah2 swasta. Buatlah lagi penilaian dan kajian sebelum dasar2 ini dilaksanakan. Timbang2kan buruk baiknya dengan mengambil kira semua aspek dan pendapat semua pihak dalam semua keadaan. Keputusan ini melibatkan semua. Dan pastikan juga silibus pelajaran dirombak semula. Lebih2kan ajaran moral dan agama beserta dengan praktisnya. Solat berjamaah, bersukan, bergotong royong, mengaji dan melayan hobi adalah sebahagian dari contoh2nya. Jangan hanya masa dan wang terbuang begitu saja. Membazir elektrik sekolah, menambah beban semua, dan membesarkan lagi gaji guru yang kelaknya dikatakan makan gaji buta. Fikir2kan dan dalam2kan lah kajian. Jangan dasar berbunga berjela, perlaksanaannya haram tak pernah!

4) Bila nikah kerana harta

Sekadar memetik sekilas kisah rumahtangga penyanyi Nash dengan usahawan kecantikan yang baru memasuki sepuluh bulan. Nyata si isteri tak bisa hidup bersama lagi lalu memfailkan perceraian. Lantas, atas sebab apakah perkahwinan itu dahulu dijalankan kalau baru sekarang menyedari tidak adanya keserasian dan perhatian? Entahlah... kahwin ini bagiku, biarlah dengan orang yang sekufu, sebulu. Kahwin itu bukan untuk sehari dua, jadi eloklah 'berkahwin' juga dengan keluarga dan saudara maranya. Pastikan juga kita dapat menerima segala buruk baiknya, kaya miskinnya dengan penuh redha dan rela. Janganlah sekali-kali berkahwin sebab rupa dan harta, sebab rupa bisa berubah, harta bisa bertarah..

No comments: