Monday, February 11, 2008

Angin perubahan

menaiki feri

kolam renang di Bayview beach resort

sekadar menjamu mata

gerai2 di sepanjang jalan batu feringgi

melawat Taman Rama2

Jalan raya yang berliku2 di Batu Feringgi itu telahpun aku tinggalkan. Kesesakan kenderaan di persiaran Gurney pun telah lama jadi kenangan. Hingar bingar bunyi manusia yang berjalan di tepi2 jalan di sepanjang batu feringgi itu pun telah lama bertukar dengan kesunyian. Suara2 peniaga dari kedai2 yang menjual barangan murah seperti beg, kasut dan baju2 pun tiada lagi kedengaran. Apatah lagi bayu laut dan deruan ombak yang memukul pantai, segalanya kini hanya tinggal memori kehidupan

Cuti tahun baru cina itu aku ke Pulau Pinang. Menetap 3 hari 2 malam di Bayview Beach Resort, perjalanan kali ini lebih sekadar menemankan keluarga bersiar2. Aku sudah selalu sangat ke Penang. Sehingga boleh dikatakan, setiap tempat lawatan di daerah itu telahpun aku kunjungi. Lalunya dirasakan Penang itu tiada yang mengujakan lagi. Bukanlah kerana benar Pulau Pinang itu tidak menyeronokkan, tetapi kerana terlalu kerapnya aku ke pulau itu membuatkan aku tidak lagi merasa teruja menjejakkan kaki di situ

Di hotel, aku cuma melihat adik2 kegembiraan bermain air. Niat untuk mandi manda di pantai pun tertutup tatkala melihat ramainya manusia yang berlegar2 di sana. Lalunya masa kubuang dengan bersiar2 menghirup bayu laut saja

Aku merasakan yang hidup aku kini memerlukan sebuah pengembaraan yang lebih dari sekadar jalan2. Aku, di usia begini mendambakan perjalana merentasi ceruk desa dan hutan. Aku dambakan lawatan2 ke tempat2 sejarah yang bukan hanya sekadar ‘dalam kawasan’

Aku di usia sebegini mendambakan sebuah perjalanan yg penuh “advancer” nya. Bukan hanya setakat jalan2 makan2 dan melawat taman rama2. Bukan sekadar mandi manda di laut dan kolam sahaja. Aku teringin untuk mencuba bunjee jumping, berakit di air yg deras, melawat muzium2 usang di eropah, dan melewati candi2 dan kuil2 pra sejarah

Kini impianku cuma yg semacam itu. Aku mahu menjejakkan kaki ke semua tempat2 ajaib di dunia. Di tembok besar, di tajmahal, di colleseum, di eifil dan di mana2 sajalah asalkan ianya berbeza daripada biasa

Mama dan papa pun telah terperasan akan kelainan dan kehendakku yang kini lebih dari apa yang mampu mereka berikan. Dan papa berpesan supaya aku mencari duit sendiri, mengumpul duit sendiri dan pergi melancong sendiri. Beliau akan memberi restu dan izinnya dengan senang hati

Aku tersenyum, mengenangkan impian2 untuk menjelajahi pelusuk alam. Tiba masanya kehidupanku perlu berubah, aku rasakan. Kita tidak akan maju jika hanya melakukan perkara yang sama berulang2 tanpa terus melangkah ke hadapan. Terima kasih buat ibubapaku yang amat memahami dan mengerti setiap hembusan angin perubahan dan perasaanku yang tak terlafazkan...

4 comments:

Anonymous said...

me dh lamer x pi penang.. kalo ko nak pi tengok eiffel tower, taj mahal, tembok besar cina, piramid - semuanyer itteww ader di machap johor.. me baru je ke saner.. sila lawati blog me yg itteww sis.. http://yginsaf.wordpress.com/2008/01/06/tropical-village/
.. jgn ckp me x bagitahu noo

Anonymous said...

tuan yginsaf,
-sy pernah mendengar mengenai kampung tropikal itu, tapi belum sempat ke sana
-namun yg sy hajatkan ialah utk mengelilingi dunia dan melihat sejarah yg sebenarnya, bukan hanya replika dan rekaan saja
-apapun, terima kasih banyak atas info tersebut

Anonymous said...

Terlanjur bercerita tentang percutian..adakah anda mengundi tahun ini?

Anonymous said...

tuan anonymous,
rasanya tidak..