Wednesday, September 09, 2009

Beban

Berat?

Teramat.

Boleh lagi kau pikul?

Sampai mati..

Sampai terasa macam nak mati?

Tidak, akan ku pikul sampai mati

Kau menyesal?

Tidak pernah sekalipun

Jadi apa penyebab kemurunganmu?

Tiada apa

Nampak macam ada apa-apa bagi aku

Terpulang..

Aku kagum

Jangan

Kenapa tidak?

Kenapa perlu?

Kerana kau tabah

Tidak setabah yang kau sangka. Kadang2 tergelincir juga

Sudah kau doa dan mintakan pada Dia

Apa yang perlu aku minta?

Segalanya. Supaya Dia memberikanmu sedikit keringanan

(DIAM)

Kenapa kau diam?

Aku malu

Dengan siapa?

Dengan Dia

Malu yg bagaimana?

Malu yg segalanya

(DIAM)

Ceritalah..

Aku marah kalau aku dipermainkan

Semua pun marah

Aku benci kalau aku ditinggalkan

Semua pun benci

Aku menyampah kalau orang datang meminta2 pertolongan aku bila susah, namun bila senang terus menghilang tak tunjuk muka

Huh, aku pun mcamtu. Meluat!

Macamtu la aku denganNya

Tak faham

Aku tinggalkan Dia, mempermainkan suruhanNya, dan cuma datang mengadu merintih bila aku sedih. Kalau kita manusia yang tiada apa2 ini pun rasa benci dan marah, Dia tentu lebih murka

Tp Dia itu Maha Pengasih

Disebabkan Dia maha pengasih, jadi aku boleh menyisih?

Dia Maha Penyayang

Jadi boleh pula aku menduakan kasih sayangNya?

Dia penerima taubat

Jadi sewenang2nya lah aku boleh berbuat maksiat??

Kau tak seteruk yang kau sangkakan

Mungkin lebih teruk dari yang tertulis dengan perkataan

Di sisi manusia?

Di sisi-Nya

Tapi Dia membebanimu

Kerana Dia tahu aku mampu

Mampu yg bagaimana?

Mampu menghadapinya

Dengan bebanan yang menggila, yang menghilangkan perdu rasamu, sampai engkau membuang dirimu dari manusia?

Tidak. Dia tahu aku mampu menghadapinya dengan keteguhan iman dan taqwa, agar renggangnya aku dengan manusia dapat pula melahirkan bibit mesra antara aku dan Dia

Macam kekasih hati yang sengaja menguji?

Ya, macam Kekasih Hati. Yang rindu2an bila tidak ketemuan

Gila!

Mungkin. Aku gilakan cintaNya

Tapi kenapa?

Kerana cuma Dia yang menerima aku dalam apa jua keadaan. Mendengar segala keluh resahku, menerima rintihanku, di saat manusia2 lain memekakkan telinga, membutakan mata

Huh, beban!

Beban bagimu, tapi kesyahduan bagiku..

2 comments:

hans said...

sungguh best artikel nih
sangat bermakna dan sinis
thanks sebab tuliskan benda yg bermakna pada saya bila membacanya

peace said...

bersahaja tapi padat