Monday, April 29, 2013

Memimpin pemimpin

Wahh.. Ahad ni mengundi. Mesti ramai orang teruja. Maklumlah, mengundi bukannya hari2. Nak menunggu lagi lima tahun tu, entahkan hidup entahkan mati.

Dulu saya selalu jugak berkias2 pasal politik. Tapi siapa yang saya sokong, biar saya je lah yang tahu. Yang penting saya nak pesan, jangan sesekali2 kita jadi pengundi yang atas pagar. Tak tahu siapa kita nak undi. Bedal je lah. Ah, sape pun tak kesah lah. NO! Jangan. Kita mesti berpendirian. Mesti!

Anda nak sokong biru, hijau, biru kundang, merah putih, kuning, coklat, kelabu ke apa tu semua bukan soalnya. Pilihlah siapa anda nak pilih. Yang penting anda memilih.

Ketidaksamaan dalam pendirian adalah anugerah. Kalau semua sama, tu bukan manusia tapi robot

Come on.. Do some research, siapa bakal wakil rakyat anda, apa yang telah, sedang dan akan mereka lakukan untuk anda dan penduduk setempat, dan seterusnya apakah mereka benar2 menghargai negara dan kita si rakyat jelata

Dulu-dulu

Saya teringat waktu kita kecik2 dulu. Setiap kali cikgu nak pilih ketua kelas, ketua pengawas, ketua kebersihan, ketua pusat sumber, pustakawan, berebut2 kita TAK NAK jadi ketua. Ingat tak? Bukan berebut2 nak jadi, berebut2 tak nak jadi. Kita calonkan nama kawan2 dan kawan2 calonkan nama kita. Masing2 tolak menolak

Tapi kenapa bila kita dah dewasa, dah besar panjang, dah bijak, dah kaya raya, kita BERLUMBA2 nak jadi ketua? Sampai sanggup kita berikan janji2 kosong, kita buruk-burukkan orang lain, kita doakan yang bukan2 untuk opponent dan kita bagi rasuah semata2 sebab kita nak kan jawatan ketua tu?

Apakah benar kita mahukan 'kepimpinan' atau sekadar 'kekuasaan'???

Pelik kan kita..

Ya, manusia memang pelik. Lebih pelik apabila manusia telah dihasut dan dirasuk oleh satu elemen yakni  KETAMAKAN. Kita tamak harta, tamak kedudukan, tamak kuasa, tamak segala-galanya

Come on. Semua benda akan elok kalau dikongsi bersama2. Kalau saya jadi ketua, biar saya ada kawan2 yang bukan hanya memuji, malah mesti ada yang mampu mengkritik saya. Sama2 memimpin kepimpinan saya. Dan begitu juga kalau anda jadi ketua, saya akan berkerja keras untuk sama2 melurusi kempimpinan anda. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Bukankah itu lebih mudah, dan lebih indah?

Adat pertandingan, ada kalah dan menang. What's the big deal? Relax2 sudah.. Kalau kali ini kita kalah, kita usaha lagi. Kalau kali ini kita menang, lagi banyak yang kene kita usahakan. Pernah kita fikir hakikat tu? Hmm..

Macamana lah kita nak melahirkan manusia yang gemilang, bila kita sendiri belum mampu berfikir dengan cemerlang..

Acuan yang bengkok, tidak sekali2 akan memberikan hasil yang lurus.

Ok. Selamat mengundi semua

No comments: