Tuesday, August 15, 2006

biar roboh kota melaka..

biarlah....
kenapa dibiar mak??
biarlah....
kenapa dibiar tunku?
biarlah....
Biar?? Kenapa dibiar? Wahai, alangkah ruginya andai kata yang satu ini selalu bermain dibibir. Membiarkan sesuatu yang sepatutnya tidak dibiar. Apa natijah? Singapura bukan lagi milik kita. Bangsa dan agama hilang sedikit demi sedikit dimakan arus masa. Biarkan kah?? Tunggulah satu masa kan tiba. Penyesalan pasti hadir tatkala tanah habis tergadai, maruah hilang terbarai.. Apa yang boleh dilakukan? Biarlah.. kerana melayu yang biar-membiar inilah kita hampir musnah dijajah. Jangan digadai maruah dan bangsa kerana kesabaran yang bukan hakiki. Sedang dalam diam, hanya ketakutan menerjah ke pundak hati. Jangan jadi beku- yang takut, malu, tunduk, membisu.. Bangun dan gagahkan semangat. Ada perkara yang tak boleh dibiarkan saja.
Perkara yang membakar semangat dan jiwa. Bilamana saudara seagama dicincang lumat kafir laknat. Bangunlah wahai sahabat dan taulan. Jika tidak berarak ke medan perang, cukuplah doa jadi bekalan. Namun doa jua ada sempadannya. Jangan sampai kaki di kepala pun kita masih berdoa. Bangun juangkan apa yang perlu. Jangan dibiar roboh iman dan kota kita itu..
Kita kan pertiwi yang tidak takut juang. Yang tidak goyah diserang, tidak jatuh ditendang. Mari bangkit dan tinggalkan lah segala yang lalai dan leka. Sekarang bukan masa untuk berlibur kesini kesana. Sekarang adalah masa untuk berfifkir dan masa untuk berlumba jaya. Jika bukan kita yang mula, tiada siapa jua yang sudi mengikutnya. Lumpur yang kotor miang itulah punca rezeki dan kejayaan. Dengan peluh yang kotor di badan itulah kita sekarang mendidik diri di menara ujian. Kalau bukan penat lelah ibubapa yang tak hiraukan berpanas terik, berhanyir lumpur dan berharing getah, tiadalah kita bergelar mahasiswa. Namun ingatlah teman.. kaya, senang, pandai dan iman tidak datang tanpa usaha. Carilah ia dimana2. Kalau tak dipecahkan ruyung, mana kan dapat sagunya..
-jangan dibiar roboh kota melaka!!

1 comment:

Man Bucit said...

wahh .. semangat tul tuliss .. hehehe