Monday, October 06, 2008

Nikmatnya hari raya


Takbir bergema, bersahutan. Ummat Islam tersenyum bersalaman. Melupakan marah dan dendam yang tersimpan. Kudusnya hari raya dengan deraian air mata. Tanda luputnya duka dan tanda berputiknya cinta. Hari yang manusia kembali kepada fitrah, kembali kepada kasih tuhanNya

Cuti yang seminggu itu aku habiskan sebaik mungkin. Isnin nya dengan meneman mama ke pasar membeli barangan buat sambutan lebaran. Daun kelapa untuk dianyam pun sudah mahal. Untuk 50 helai, harganya dalam RM6. Disitu terasa bahagianya andai menetap di desa, yang mana nyiurnya boleh dipetik saja di sekeliling rumah

Mama membeli ayam untuk dimasak ayam masak merah. Membeli kerang dan kelapa, santan dan sayuran untuk dimasak rendang kerang dan kuah lodeh. Aku mengikut saja, apa yang mama suka selalunya aku juga turut suka

Sesampai di rumah, daun kelapa kuanyamkan jadi ketupat. Dapatlah dalam seratus lebih. Hari selasa, sehari sebelum raya, aku basuh beras dan masukkan dalam sarung. 30 aku masukkan beras pulut untuk direbus dalam santan. Dan selebihnya untuk direbus menjadi ketupat nasi. Mama siap2 buat kek, untuk disedekah pada jiran tetangga dan saudara mara

Pagi raya, setelah berjemaah di masjid, kami pulang ke rumah melangsungkan tradisi bermaafan di pagi lebaran. Saat salam dihulur, kukucup tangan papa, kulafazkan kata ampun dan maaf atas segala kekurangan dalam menjalankan tangunggjawab sebagai anak, hatiku sebak. Dan pabila mengucup pipi mama, kutahan air mata dari tumpah. Betapa besarnya jasa kedua mereka itu, entahkan mampu ku membalasanya

Seusai bermaafan, kami ke rumah makcik, bertemu satu2nya nenek ku yang masih hidup. Nenekku yang berumur 89 tahun itu sudah uzur. Hanya terbaring dan tidak mampu bergerak lagi. Namun masih tersenyum menyambut anak2 dan cucu serta cicitnya. Bahagianya hari raya bila dapat bersua muka dengan saudara tak kira yang jauh mahupun yang dekat. Menjernihkan yang keruh, memutihkan yang hitam berkarat

Hari keduanya kami ke Melaka. Menziarahi makcik yang menetap di sana. Pulangng dari melaka, menyinggah ke rumah makcik yang lain pula. Dan sempat kuajak keluarga ke rumah adik angkatku. Gembiranya bukan kepalang menerima aku dan keluarga sebagai tetamu

Raya ketiga, aku memandu sendirian ke Perak darul ridzuan. Niat menziarahi ibu angkatku di Parit. Alang2 berjalan, aku menyinggah rumah teman di Simpang Empat Hutan Melintang, rumah ustazah dan nenek angkat di Kampung Gajah, dan terus menuju ke Parit sana. Selepas maghrib, bertolak balik ke rumah. Bahagianya mereka menyambut aku yang jauh dagang. Rasa terharu pabila pipiku dikucup bonda2 tersayang

Raya keempat, melepaskan pula hajat kawan2 untuk beraya bersama mereka. Kami berkumpul sedari pagi, dan berkonvoy menziarahi teman2 lama. Tiap2 tahun, tidak pernah tidak kami beraya bersama2. Kali ini dalam 5/6 kereta. Merapatkan ukhuwwah yang telah lama terbina. Kelangsungan hidup membuat manusia berubah. Harap2nya kearah yang lebih cerah

Nikmatnya berhari raya, bukan kerana ketupat rendangnya, bukan kerana baju yang berbagai warna, tapi kerana dalam hari itu sajalah kita seakan melupakan cerita lama. Memaaf dan mengampunkan dengan setulus-tulus rasa. Menyambut huluran salam sesiapa saja, dan menggembirakan semua tak kira miskin atau kaya. Hari yang kalaulah ukhuwwah itu ibarat mawar bebunga, pasti sudah lama bertaburan meliputi tanah. Mekar mengharum dan merah warna

p/s: selamat kembali bekerja!

5 comments:

Anonymous said...

Selamat Hari Raya & Selamat menyambung kerja.
Dah habis ke ketupatnya?
- Ustazah.

Hartini Omar said...

hehe dah selesai dah, alhamdulillah.. sume yg dtg sy bg mkn ketupat, mau tak habis..

tp tekak ni terasa nak mkn spagetti, mcm 'yg dulu2..' =P bile agaknye ye, ustazah??

thanx 4 visitin' mine

dyanzputera said...

lead..semalam aku kuar ngn dia..hehe..g tgok kejal sakit kt hospital..x tau la ape nk jadi kat kwn kite yg ensem tu...ermm

wiwit_wahidah said...

selamat hari raya to my beloved cousin.
wewet impress sangat 1st time tgk blog yeye. u have the talent to be a writer. kalu sudi, lawat-lawat lah blog wewet pule yer and leave u'r comment there.

Hartini Omar said...

uiks, my family da involve dlm blogsphere laa.. taajub ni

thanks alot wewet. malu gak coz inside here im not a kind that u knew out there.. slightly different but its d same person though

-with a different names! haha.. thanks for visitin mine ye