Thursday, February 17, 2011

"Ngeteh"

Tempatnya tidak penting. Ia boleh jadi hanya gerai2 papan di tepi jalan, warung2 kecil di perkampungan hatta meja marmar berbatuan indah di Old Town yang menawan. Apa yang penting adalah tujuan dan bagaimana ia dilakukan. Sambil2 menghirup kopi atau teh tarik secawan, "ngeteh" itu sesuatu yang menyeronokkan kalau berteman :)

Kami tidak perlukan isu2 besar untuk menghangatkan perbualan. Cukup sekadar pandangan dan buah fikiran masing2 yang dibentangkan dengan penuh adab sopan. Adakalanya kami senyum senang, dan adakalanya butir bicara itu mendatangkan kesedihan dan seakan2 memberi pengajaran. Namun begitu, segalanya terjadi secara terkawal dan tidak salah untuk saya katakan, ianya amat menyenangkan

Saya suka melihat dan melakukan sesuatu perkara secara positifnya. Kalau di kampung2, "ngeteh" atau duduk2 minum kopi sambil borak2 kosong adakalanya menjadi kemestian sebelum bergerak ke sawah dan ladang. Ia tidak bermakna sang isteri tidak menyiapkan sarapan, bukan begitu. Ia cuma sekadar hobi yang dirasakan perlu

Saya minat berbual. Secara tidak lansung, ngeteh itu telah menjadi sebahagian dari kesukaan saya. Cuma lupa saya tanyakan pada dia, adakah "ngeteh" itu dilakukan di waktu pagi sahaja?

***

P/s: ngeteh itu bahasa dr tempat dia. Saya tidak tahu apa orang lain bahasakan di daerah sini sana

11 comments:

Anonymous said...

sesiapa yang berketurunan jawa pasti akan tahu ayat 'ngeteh' ini.. ia selalu diguna pakai di kampung2.. 'ngeteh' tidak semestinya di waktu pagi.. asal namanya minum2 di kedai kopi akan kami anggap 'ngeteh'.. tapi mereka yang bukan orang jawa juga sudah faham dan selalu menggunakan ayat ini..

lain kali kite 'ngeteh' lagi ye..
jum 'ngeteh'..

Hartini Omar said...

Laahh.. bahasa jawa rupanya. sungguh saya baru tahu.. lupa.. saya lupa dia org jawa

haha (senyum malu sebenarnya)

terima kasih

peace said...

ngeteh, utk minum teh. ngopi, utk minum kopi. boleh?
p/s: dah free ke? ada sovenir dr tanah kangaru ;)

deena awanis said...

ngeteh ngan sape tu??x mo ngeteh ngan we ols ker??

auntacu81 said...

ngeteh, dekat kampung akak pun menggunakannya...minum petang minum teh takkpun kopi...jumpe kawan kwan....^_^...minum same2...orang pahang pun pakai....

Hartini Omar said...

ustazah,
saya free skrg. jom jumpa!! (wah, nampak sangat toma'un bebarang ostrelia.. ahaha)

serius nak jumpa. xmau jd macam fridge magnet london hrtu. smpai berkarat x bagi2

deena,

ngeteh ngn u ols lagi sronokkkkk. x terbanding.. hehe

Hartini Omar said...

k.laili,

owhh.. tempat akak pun guna ngeteh ye? wah bagusnya.. saya telah mengetahui banyak perkara secara x lansung. yeayy.. bloggin rock!

peace said...

fm tu x berkarat sbb getah. ada lg ni ha kat bod ni. lupa nk bg masa lydia dtg hr tu ;)

Hartini Omar said...

Ye ke ustzh? hehe bgus la. kira dpt souvenior secara pukal la ni ye? ahaha bila pergi tgk kengru? x ajak pun :(

rindu ustzh. rindu nk gelak2. t kte jumpa ya, insyallah. sy akan set kan masa (^^)

peace said...

ok. InsyaAllah.

Rapunzel Cikilolo said...

saye me'ngeteh' waktu petang. dah habis kerja untuk lepas tensen~!