Monday, April 11, 2011

Dunia saya hari ini

Izinkan saya bercerita tentang dunia saya hari ini. Semoga ia boleh dipadankan suatu hari nanti dengan dunia kalian tatkala saya sudahpun menutup mata

TUHAN

Di dalam dunia saya hari ini, manusia mengaku takutkan Tuhan, tetapi mereka tidak ragu2 bertemankan syaitan. Mereka mengambil syaitan dan sekutunya sebagai rakan lalu tidak malu2 mencampurkannya dengan sunnah nabi junjungan. Mereka bercakap 'pung pang pung pang' tentang agama dan bangsa, tetapi dalam masa yang sama mereka tidak segan silu menjahanamkannya. Mereka membina masjid yang indah2 tetapi gagal mengimarahkannya. Masjid dan surau boleh dilihat di mana2 saja tetapi mereka mengunci pintu dan pagarnya. Pintu hanya dibuka pada waktu2 solat sahaja lalu menjadi sangat efisyen peranan masjid2 mereka

Di dalam dunia saya hari ini, kalam2 tuhan diperbuat indah dengan kayu jati. Diukir cantik2 lalu dijadikan perhiasan di dinding2 rumah sebagai tanda kita manusia beragama. Semakin besar bingkainya, semakin tinggi lah agamanya. Sedang dalam tidak sedar, ayat2 yang digantung sebagai perhiasan itu tidak sedikitpun difahami. Untuk membacanya, sudah tentulah jarang sekali

CINTA DAN PERSAUDARAAN

Di dalam dunia saya hari ini, manusia mengaku cinta tetapi dalam masa yang sama mereka tidak juga mampu menolak benci. Mereka ambil sebahagian kumpulan manusia sebagai sahabat, dan mengambil pula sebahagian lain sebagai musuh ketat. Mereka mengaku bersaudara lalu mampu bersalam dan bersenyum2 tatkala beramah mesra. Namun dalam diam mereka tidak merasa ragu2 untuk menikam saudara mereka. Ah, alangkah indahnya dunia saya

Di dalam dunia saya hari ini, manusia mampu membelanjakan harta2 mereka untuk melawat tempat2 asing, bertemu dengan orang2 asing. Sedang di alam nyata, mereka gagal untuk menziarahi jiran tetangga mereka walaupun pintu rumah keduanya terletak bersebelahan sahaja. Manusia2 di dalam dunia saya rela membelanjakan wang dan harta untuk membahagiakan rakan mereka bergelak ketawa sedang ibubapa dan ahli keluarga mereka ditinggalkan terpinga2

EKONOMI, SOSIAL DAN KEWANGAN

Manusia2 dalam dunia saya hari ini sangat minat berkereta besar. Besarnya kereta akan menentukan status kehidupan mereka. Status kehidupan mereka akan menentukan besarnya rumah2 mereka. Besarnya rumah mereka adalah disebabkan oleh besarnya bisnes2 mereka. Lalu besarnya bisnes2 mereka itu akan menentukan pula besarnya rangkaian dan kekuatan mereka. Lebih jauh rangkaian, lebih moleklah kehidupan. Manusia2 di dunia saya bangga jika ada bau2 bacang dengan orang2 kenamaan. Mereka suka dipanggil datuk2 dan tuan2

Di dalam dunia saya hari ini, langit masih berseri. Warnanya masih biru namun kandungannya tidak lagi suci. Dalam menyedut oksigen, ada juga bahan asing yang sudi disedut sekali. Sungai2 dalam dunia saya hari ini masih mengalir namun diserikan pelbagai sarap dan bendalir. Kami masih lagi minum air, namun atas rasa kesangsian terhadap kualiti air tersebut, maka kami mengupah orang untuk memasang penapis di pili2 rumah kami. Itulah dunia saya hari ini

Manusia bebas bergerak dan melakukan apa yang mereka suka dalam dunia saya hari ini. Namun pada hakikatnya, mereka terpenjara dan tidak mempunyai pilihan melainkan untuk terus melakukan apa yang mereka sedang lakukan. Dalam dunia saya hari ini manusia bebas untuk mencari kebenaran, dan bebas juga untuk menukarkan kebenaran itu menjadi kepalsuan. Di dalam dunia saya hari ini tidak pelik kalau melihat ilmu dianggap perlu hanya untuk menjawab peperiksaan. Agama dianggap penting hanya untuk menyambut hari2 parayaan

GAJET DAN MASA DEPAN

Saya hidup aman damai di dalam dunia saya hari ini. Saya ada lagi sembilan tahun sebelum mencecah 2020. Masih belum ada kedai2 yang menjual kereta terbang. Kalau ada pun hanya kereta konsep yang ditunjukkan dalam pameran. Masih belum ada pengangkutan awam untuk ke bulan. Rumah2 masih terletak di daratan dan bukan terapung2 di awangan. jalanraya masih sesak dengan berbagai jenis kenderaan. Entahlah dalam masa sembilan tahun ini mampu untuk tidak dunia saya mencapai kemajuan yang drastik seperti dalam filem2 cereka kerana dalam dunia saya manusia sangat sibuk, berminat dan kecoh dengan cerita2 murah

Pasar malam masih ada di dalam dunia saya hari ini. Namun berbelanja satu malam di pasar malam dunia saya hari ini sama seperti berbelanja satu bulan di dunia datuk dan nenek saya semalam. Saya tidak dapat mengagak bagaimana agaknya pasar malam dunia kalian esok. Namun eloklah andai kalian bersedia. Kerana hidup kedengarannya semakin susah di atas dunia pada bila2 masa

Dalam dunia saya hari ini, manusia berlumba2 menggunakan aifon dan berberi. Kotak kecil yang dulunya hanya sebuah telefon di dunia datuk nenek saya. Saiz kotak itu semakin mengecil. Mungkin di dunia kalian nanti, kotak itu boleh dimuatkan saja di dalam telinga, atau di'implant saja di dalam gegendang atau biji mata. Saya tidak tahu, saya hanya memikirkan kemungkinannya. Namun dalam kemudahan tersebut, manusia di dunia saya masih gagal berutus khabar. Masih gagal memanjangkan ukhwah. Lalu lebih baik berutus surat saja seperti dunia nenek moyang saya. Mungkin itu lebih besar maknanya

ALAM

Dunia saya hari ini sering hujan. Lalu kalau panas, teriknya bukan kepalang. Kalau ribut, sampai ke taufan. Kalau salji sampai terjadi runtuhan. Mujur dedaun masih hijau hari ini. Entahlah ada atau tidak hujan dan matahari nanti

Kami masih berurusniaga menggunakan duit. Warna dan coraknya cantik2. Duit itu macam raja segala benda. Siapa yang ada banyak, maka dialah yang berkuasa. Manusia di dunia saya hari ini sampai sanggup berpisau parang sebab kertas biru merah ini. Mereka juga sanggup berbunuh laki bini. Dahsyat. Tapi di dunia kalian nanti saya tidak tahu. Mungkin juga lebih teruk dari itu

HIBURAN

Manusia2 di dunia saya hari ini sangat menggemari hiburan. Mereka menyanjung artis2 bagaikan dewa dan tuhan. Mereka lebih mudah menghafal lagu2 dari seru2 tuhan. Lalu saya juga termasuk sekali kerana saya sendiri adalah manusia di dunia hari ini. Manusia di dunia saya berlumba2 menjadi terkenal walau dengan apa jua cara. Mereka bangga ditatap2 kamera. Mereka tersipu2 dipuji lawa. Mereka suka kalau setiap inci tubuh mereka dipanah mata2 manusia. Owh, nenek moyang saya tentu janggal dengan dunia saya hari ini. Lalu Hang Tuah dan Mahsuri tidak akan sekali2 menjadi bertuah dan berseri seandainya mereka hidup dalam dunia saya hari ini

POLITIK DAN KEPIMPINAN

Kami masih ada ketua yang memimpin. Ah dan yang ini, seronok sekali diberitakan pada kalian. Kerana kepimpian negara di dalam dunia saya hari ini terlalu tulus dan telus. Ketua2 banyak membelanjakan harta demi rakyat yang mereka sayangi dan sanjungi. Mereka membina rumah2 dan jalanraya untuk jelata lalu membina juga mahligai dan prasarana hebat untuk kegunaan rasmi mereka

Mereka berbesar hati apabila rakyat mampu berkereta sedangkan mereka berterbangan saja. Petrol2 diberikan subsidi tetapi cukai harus dibayar juga. Disebabkan itu mereka menganggap mereka adil. Kerana adil pada mereka adalah kita semua sama merasa. "Aku banyak-kau sikit" itu bukan soalnya. Gaji2 masih dibayar kepada pekerja, sama juga seperti imbuhan2 yang diletak diam2 dalam poket mereka

Banyak bukan yang baik2 dalam dunia saya hari ini?

Namun alhamdulillah. Dalam dunia saya hari ini masih ada saya yang mahu menulis dan memikirkan itu ini. Lalu menjadikan saya lain sedikit dari manusia2 yang hidup di dunia saya. Kalian waspadalah. Sekurang2nya hari ini, ini masih lagi dunia saya. Saya bimbang esok lusa, kalian tidak mampu mengaku pun bahawa dunia ini dunia kalian. Atau entahlah ada atau tidak lagi 'dunia' yang saya perkatakan...

Sekian

No comments: