Saturday, November 23, 2013

Sahabat yang berkat

Bagaimana harus saya mulakan?

Saya tidak ada perkataan yang sesuai sejujurnya. Perasaan ini bercampur baur. Antara gembira dan terharu, antara terpegun dan keliru. Yang pentingnya saya sedikit kaget. Tatkala mengetahui bungkusan yang dikirim dari Malaysia itu adalah untuk saya. Ya, untuk Hartini!

Dalam kedinginan cuaca yang bukan kepalang ini, kiriman tersebut benar-benar menghangatkan hari saya. Saya terhibur menerimanya. Selebihnya berterima kasih dan bersyukur. Hampir titik air mata tatkala yang tertera di ruang mata adalah novel kebanggaan saya. Novel yang saya kira menjadi titik permulaan saya menulis di dalam laman ini. Novel yang sangat dekat dengan hati. Ya, novel Hartini yang saya angkat menjadi judul laman saya sendiri. Yang kini sudah hidup segar dan berkembang selama lebih tujuh tahun. Lalu menjadi laman persinggahan mata-mata yang sudi membuang-buang pandang. Sudi datang berkongsi persaudaraan dan kasih sayang

Alangkah besarnya rasa hati ini, wahai...

Lagi sekali saya dikurniakan sahabat yang berkat. Yang tidak pernah mata bertemukan, mulut bersapaan. Segalanya hanya melalui jejari yang menari tak henti-henti. Ya, hanya melalui perkataan dan bait-bait tulisan ini. Apalah lagi yang perlu saya pinta ke hadrat Allah Ta'ala. Serasa hampir semua telah dikurniakan-Nya. Sehingga saya malu untuk bertanya-tanya kenapa sampai sekarang saya masih seorang. Benarkah? Benarkah Tuhan membiarkan saya keseorangan?

Ya. Saya cuba melihat dari pelbagai aspek dan sudut. Fizikalnya memang saya sendiri. Keseorangan. Tersendiri. Kaku dan beku. Namun dari sudut rohaninya saya berteman, punya ramai kenalan dan jauh berlari mengejar impian dan anganan. Ampunkan saya, Tuhan.. kerana sering berkeluh kesah. Saya terlalu kerdil dan hina untuk mampu menilai kurniaanMu yang sebetulnya Kau kirimkan dalam bentuk ujian. Kerana saya hanya memandang butir-butir kemanisan yang sebetulnya pula adalah satu perangkap yang seringnya melalaikan.. Saya masih buta dan lena saya kira. Belum benar-benar celik dan jaga

***

Untuk diri yang mengirim, yang dengan hasrat lalu diusahakan menjadi hakikat; keinginanmu, usahamu, dayamu dan kini naskah Hartini itu berjaya saya sentuh dengan tangan walaupun jauh kita berpisah badan, wahai..... apalah yang mampu saya doakan untuk kamu sahabat? Selain keberkatan dan keredhaan Allah Ta'ala buatmu di sepanjang rantaian hayat. Terima kasih banyak. Saya benar-benar menghargainya. Seakan-akan satu peringatan, agar terus kekal menjadi saya walau di tanah mana saya berada.

Dan saya pinta, jika tiada umur di dunia, hendaknya kita bertemu di tanah sana.

Sama-sama diberi naungan, di tanah yang tidak ada lagi sebarang perteduhan, melainkan apa yang kita usaha dan tanamkan sebagai bekalan. Yang akan kita rasa kembali buah hasilnya di suatu masa yang Tuhan tentukan

Mudah-mudahan..

Sekalung penghargaan lagi sekali dari saya. Untuk kamu (si pengirim) saya doakan bahagia dan kasih sayang berlipat kali ganda. Dan untuk kalian juga, keberkatan dan kemuliaan juga hendaknya....


"bagai sirih pulang ke gagang"

***
p/s : baca maksud peribahasa tersebut di sini (Kredit untuk Puan Roshanilawatey)

***

Ulasan untuk novel Hartini oleh SN Arena Wati

"Setiap pembaca, baik pembaca yang bersikap membaca untuk keseronokan, atau pembaca yang bersikap membaca untuk keseronokan dan penelitian, mahupun pembaca yang bersikap membaca untuk penelitian tanpa keseronokan, tidak akan terlepas dari sikap dan peranan pelaku utama, sikap dan peranan golongan perusak, dan juga sikap dan peranan golongan yang baik."

Kuala Lumpur 1967

No comments: