Wednesday, June 07, 2006

Jauh perjalanan, luas pengalaman

Benarkah? Benarkah jauh perjalanan, luas pengalaman? Ada benarnya mungkin. Orang dulu2 jauhkah perjalanannya? Tanpa kapal terbang? Mungkinkah? Ya, masakan mustahil. Jika tak benar, tak lahir lah ‘almari’- perkataan orang portugis, tak wujudlah ‘maharaja’- perkataan hindu budha di atas tanah merdeka kita. Nah, bukankah jauh orang berjalan untuk mencari pengalaman?? Dulu, kita rajin meniru gaya orang. Dan yang kita tiru itu perkara yang baik2, yang dimuliakan. Tapi sekarang, kita tetap rajin meniru. Tapi meniru yang haru biru.

Aku sendiri adalah seorang jalanan yang suka mengembara. Dalam kembaraanku, aku melihat seluruh sarwajagat dengan penglihatan usia. Mungkin aku masih lagi kelat untuk menilai sesuatu. Belum ranum sepenuhnya. Namun aku berusaha, bertanya dan belajar bagaimana cara untuk matang sebelum usia. Dan di situ aku rasa aku berjaya. Aku masih lagi Tini yang muda mentah, namun aku juga pemuda yang punya hati dan firasat dulu kala. Yang mana disebabkan itu, aku nampak dengan jelas apa yang pemuda seusiaku kabur.

Perjalananku masih panjang. Usiaku baru menjangkau dua dekad. Namun aku harungi perjalanan hidup ini dengan tekad dan semangat. Aku ke UTARA menjengah sawah, ke SELATAN mengharung lautan, ke TIMUR merakam deru nyiur dan setia di BARAT mengumpul semangat. Aku bangga dilahirkan sebegini. Mendapat kurnia Allah azza wajalla. Tuhan sekelian alam yang masih mahu aku berpijak di bumi nyata. Ah, Tini.. Terlalu seni dirimu hingga hilang nikmat usia. Hilang keringat muda. Biarlah.. Kerana nikmat usia itu aku salurkan pada pemikiran yang sehaluan. Kerana keringat muda itu aku sapu dengan azam dan iltizam. Cita2ku menjadi pemuda cemerlang yang tak takut juang. Tahu di mana padi masak, kenal bagaimana nasi ditanak. Bukan pemuda yang girang suka bergelak ketawa entah kenapa. Bukan jiwa muda yang mundar-mandir ke hulu ke hilir tapi tak kemana-mana.

Jadi sebab itu aku berjalan, meneroka dan mengumpul pengalaman. Bilamana pengalaman aku itu aku kumpulkan, maka lahirlah diri aku kini yang ta’ajjub pada keagungan tuhan. Dengan pantai yang luas bentang. Dengan saujananya sawah bendang. Dengan dinginnya hutan Ledang. Mmm… itulah aku. Yang masih jauh perjalananku, yang belum luas pengalamanku…

No comments: