Wednesday, March 14, 2007

Sekalung tahniah buat Us

Baru sebentar tadi sms itu aku terima dari Us. Us bertanya khabar dan menyatakan kemaafannya kerana lambat mengucapkan selamat hari lahir padaku. Ah, Us.. Sudah ingat ini pun, satu rahmat yang maha hebat. Terima kasih aku ucapkan. Us juga menyatakan khabar gembira bahawa beliau akan mula mengajar di Negeri Sembilan hujung bulan ini. Tahniah Us. Penantianmu yang berdekad lama telah sampai ke hujungnya. Alhamdulillah, sekilas ku ucapkan syukur ke hadrat yang Esa.

Telah lama Us mengimpikan untuk menjadi seorang pengajar yang 'berdaftar' dan ditauliahkan. Telah lama Us simpan hasrat untuk dirinya dipanggil dengan panggilan guru, ataupun cikgu. Nah sekarang, impian itu bakal pula menjadi kenyataan. Us memang sajak dengan panggilan cikgu itu. Terbayang aku mulut2 mongel yang akan asyik memanggil us dengan panggilan cikgu. Seperti aku jua yang dulu2..(senyum)

Jangan lupa kenangan kita Us. Jadilah guru penyayang yang sabar dan tabah dalam setiap dugaan. Mengajar di zaman ini penuh dengan duri dan cubaan. Bukan lagi bagai zaman kita dulu; segalanya indah dan mengujakan. Aku pasti, Us bisa jadi guru hebat yang dikenang pelajar sepanjang hayat. Seperti aku juga. Pelajar yang tak pernah melupakannya.

Tahniah sekali lagi kukalungkan buatmu Us. Berita gembira ini aku sambut dengan doa moga hidupmu penuh barakah. Janganlah us bimbang, kerjaya gurumu ini pasti pula membantumu di alam sana nanti. Bukakankah amal yang berterusan waima nyawa bercerai badan adalah ilmu yang dimanfaatkan?? Ya.... Mungkin tak kaya di dunia, tapi di akhirat sana sahamnya berlipat ganda. Syabas Us.. moga berjaya dengan jayanya. Doakan aku jua jadi pendidik yang tak mengharap nama. Ameen Ya Allah

No comments: