Wednesday, August 15, 2007

Bayar dengan nyawa

Semalam aku membaca surat khabar tentang berita kematian 20 penumpang bas ekspres di Bukit Gantang, Taiping. Sedih dan pilu menyayat hati. Namun jejari ini masih kaku untuk menulis bait2 penyesalan yang tak terungkapkan. Aku hanya mampu menggeleng kepala. Melihat bagaimana mudahnya kita membayar harga sebuah keprihatinan dengan nyawa

Hari ini surat khabar aku baca lagi. Namun dari awal pagi tadi telah tersemai impian untuk menulis seuatu untuk tatapan mata2 yg suka meluaskan minda. Bukan hanya tunduk membisu dan diam termanggu-manggu.

Surat khabar hari ini lebih hebat. Di dalamnya terpampang wajah2 sedih ahli keluarga dan kaum kerabat mangsa. Ada isteri yang kehilangan suami, ada suami yang kehilangan isteri. Ada juga anak yang kehilangan ayah ummi, dan tentulah lebih ramai ibu bapa yang kehilangan permata hati.. kasihan mereka. Sempat kubacakan Al-Fatihah untuk kesemua yang telah kembali ke rahmatullah. Sesungguhnya mereka insan yang tidak berdosa..

Di muka lainnya, terdapat cerita2 dari pihak2 berwajib yang bersimpati dan prihatin dengan serta-merta setelah berlakunya kemalangan ini. Semalam lagi telah dimaklumkan bahawa arwah pemandu bas ekspres tersebut telah dikenakan beberapa saman, dan mempunyai dua waran tangkap. Bas ekspres yang digunakan juga dimaklumkan telah mencapai usia lebih 20 tahun dan telah gagal beberapa kali pemeriksaan Puspakom. Ironinya, untuk apa diberitahu pada semua akan hal2 tersebut?? Untuk apa?? Yang bersalah sudah tiada dan yang tidak bersalah sudahpun menjadi mangsa.. Berita2 saman dan kesalahan yang dilakukan pemandu untuk kemalangan yang TELAh berlaku, what’s the point????? Apa yang cuba mereka buktikan sebenarnya? Bukankah itu hanya membuka pekung di dada??

Mari kita lihat, sebelum kemalangan, seorang pun tidak peduli tentang sejarah pemandu tersebut. Bagaimana rekod pemanduannya, bagaimana tingkahlakunya, bagaimana syarikat bas yang dipandunya, bagaimana keadaan fizikal bas ekspres yang dibawanya.. Semua pihak tidak mahu ambil kisah. Tetapi bila saja 20 orang telah mati, semua pihak berlumba2 memberi keterangan itu dan ini. Ada saman itu, ada waran ini. Bahasa pasarnya : “dah tau ade saman ada waran, pehal bagi bawak bas lagi????? Ambik la tindakan!! Dah mampus ramai orang baru nak amek tau. Ye arr.. sebab bukan sedara mara dorang yang mati dalam bas tu..”

Salah siapa teman? Salah siapa kawan? Salah kita kerana memilih bas ekspres tersebutkah? Atau salah 'mereka' yang tidak pernah ambil kisah?? Hakikatnya, segalanya di negara kita mahal dan tidak percuma. Suara kita lambat didengari tanpa huluran wang ringgit berjuta. Dan kerana kita; rakyat yang tiada wang tiada nama...., makanya kita terpaksa membayar harga keprihatinan 'mereka' dengan nyawa.. mana tahu, esok lusa mungkin pula nyawa kita yang menjadi mangsa...

Renung-renungkanlah..

writer: negara aman merdeka, namun tanpa disedari ramai rakyat kita yg berkubur di jalan raya. Yang ada driver mungkin tidak akan tahu dan tidak akan ambil tahu masalah ini. Orang besar2 patut pandu kereta sendiri.. baru mereka sedar diri..

No comments: