Friday, March 02, 2012

Sudah Bulan Mac

Lama? Terlalu. Lebih sebulan mungkin. Saya menghilang? Tidak. Masih di sini. Cuma menyepi dari menulis di alam maya ini. Ramai saya kira yang sudah mampu menulis dengan bagus. Dan penulisan mereka menjadi azimat dan candu yang ditunggu-tunggu. Jadi tiadalah saya bersusah hati jika tidak menulis sebulan dua. Kerana ada banyak lagi laman yang boleh dijenguk dan dibaca

Bulan Mac datang lagi. Bulan yang mana seorang rakan pergi bertemu Ilahi. Bulan yang mana seorang manusia dilahirkan ke dunia, lalu hidup segar bugar untuk dua puluh delapan tahun seterusnya. Masa cepat berlalu. Tak sedar ia berjalan pantas dan meninggalkan kita terkedu-kedu

Adinda saya Ahmad Iskandar Yusuf sudah selamat bernikah dengan suri hatinya. Ucapan dan pohonan doa selamat juga yang saya pinta bagi pihaknya. Beliau sudah 26 tahun. Sajak saja untuk segera memikul tanggungjawab seorang ketua rumahtangga. Dan seperti yang saya bibitkan pada beliau, membina keluarga yang aman makmur itu bukan mudah tetapi tidak mustahil. Manakala mampu manusia lain menghasilkannya, kenapa tidak kita?

Dan selesai majlis tersebut, ayah bonda saya di rumah dapat menarik nafas lega. Berat pula mulut saya untuk menjemput sekalian kenalan kerana majlis itu diadakan kecil-kecilan sahaja. Hendaklah kalian tahu bahawa bukan saya yang naik pelamin, tetapi adinda saya

Dan saya bila lagi?

Ah, apakah ada jawapan untuk persoalan yang menyiat2 pundak hati itu? Cukuplah saya katakan itu bukan rezeki saya. Tidak termasuk dalam rezeki saya di dunia

Ada lagi kerja2 mengambil gambar yang menunggu2 dihasilkan. 17 Mac ini di Hulu Langat, dan seterusnya awal dan penghujung Mei nanti. Dan bulan Jun yang bakal menukar status sahabat saya kepada 'berkahwin', akan saya cuba untuk hadiri majlis tersebut. Insyallah, segalanya dengan izin saya kira

Saya berjalan, bergerak, bernafas dan berbuat apa saja di atas muka bumi ini dengan keizinan-Nya. Dan saya berdoa agar diberikan keizinan untuk terus berbakti kepada manusia, selagi termampu saya. Saya akan menulis lagi dalam masa terdekat ini. Pada tanggal sembilan insyallah. Tarikh di mana umur saya meningkat lagi ke angka yang seterusnya

No comments: