Saturday, June 10, 2006

Lalang

Suatu hari kupesan pada rakan.

Hidup jangan seperti lalang
Ke kanan ditiup, ke kanan melayang
Ke kiri dihembus, ke kiri terbang
Ke mana2 ditebas orang…
Hidup; orang tak pandang, mati; orang tak kenang


Namun kata2 ku itu mungkin terlalu ringkas tetapi dalam maksudnya. Sehingga sukar sekali untuknya meramal maksudku di sebalik kata. Aku tak bersedih andai kata-kataku sukar ditafsir atau disalah tafsiri orang. Kerana sebagai penulis, tulisan ku sudah tentu terlalu subjektif. Aku telah meramal akan adanya kekurangan fahaman dan mafhum dari semua yang sudi membaca tulisanku ini. Aku maklum dan aku telah bersedia untuk tidak melenting andai ada yang datang menjengah, mengkritik dan mengherdik.

Lalang ini kutujukan buat seorang teman yang sangat ta’asub dengan kerja2nya sehingga terabai kewajipan yang seharusnya didahulukan. Aku musykil akan orang2 sebegini yang mudah benar menurut perintah dah arahan orang lain. Mungkin bagi mereka, aku adalah manusia bongkak dan kedekut masa. Tak senang mencari perhatianku apatah lagi meyakinkan aku supaya masaku habis terarah pada sesuatu. Kerana aku adalah aku yang tak mungkin dapat dipaksa dan diseru. Aku sukar memberikan kata setuju waima kepada perkara sekecil semut pun. Keputusanku memang mahal ditagih dan memang sukar diperoleh. Aku bukan jenis manusia yang mudah setuju dan akur pada arahan orang lain. Aku bukan spesies lalang mahupun lembu yang dicucuk hidung. Semua itu bukan aku.

Kerana itu kumerasakan sesuatu apabila melihat sebahagian teman2ku yang mudah diperguna itu dan ini. Mudah pula mengikut kanan atau kiri. Kerana mereka lebih rela mejaga hati orang lain berbanding hati mereka sendiri. Sehingga terabai segala perasaan mereka. Hatta ke tahap dirundung hiba, mereka boleh tesenyum dalam nestapa, mengaku rela dalam terpaksa. Tini… nadamu berbaur cemburu. Bukankah mulia mereka yang menjaga hati dan perasaan orang lain? Jangan butakan hatimu kerana pegangan yang kau sendiri pegang. Kalau bagimu, mereka ibarat lalang, tidak mustahil dirimu bagi mereka cuma berita duka yang membawa malang. Ah.. degil benarnya aku yang bernama Tini ini. Pesan orang jarang kupeduli… Ingat lah Hartini, jangan matikan hati, bekukan diri….


Pesan sang teman…..

Bukan lalang ibarat dirimu
Bahkan Zaharah nilai hatimu
Jika prinsip jadi sandaran
Sertakan ia dengan kesabaran
Bagi setiap mehnah, pasti ada hikmah..

(A.I.K.) 060606

1 comment:

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih