Friday, December 07, 2007

Musim2 negara

Negara kita ini negara yang bermusim. Ada musim buah, musim hujan, musim tengkujuh dan musim banjir. Selain dari musim2 itu, kita juga mempunyai musim2 seperti musim pilihanraya, musim haji, musim cuti sekolah dan musim perayaan. Musim2 itu sajakah yang kita ada?? Tidak…... Ada musim lain lagi. Kita juga ada musim kanak2 hilang, musim bunuh, musim rogol, musim demonstrasi dan yang paling terkini adalah musim gadis Malaysia ditahan di luar negara atas sebab dadah. Itulah musimnya…

Pernah sekali aku membaca berita Raja Munirah yang ditahan di Jepun kerana disabitkan membawa masuk dadah jenis syabu. Dan kini dengar pula kisah Umi Hazlin yang menunggu hukuman mati kerana membawa masuk heroin ke republik China. Bukan hanya dua, kini ada juga kes baru yang melibatkan seorang gadis yang ditahan di Brazil atas tuduhan sama. Dikhianatikah, atau tertutupkah akalnya??

Di dunia yang aman damai lagi makmur lagi maju dan serba canggih ini, berhati2lah walau dengan sesiapa jua hatta dengan saudara mara kita. Di zaman ini, jangan mudah mempercayai sesiapa. Di zaman ini, anak pun sanggup membunuh ibunya. Di zaman ini, kanak2 pun dah macam orang dewasa. Di zaman ini orang sanggup buat apa saja sebab wang dan harta.

Jadi eloklah saja kita lebih berhati2 dan kenal benar orang di sekeliling kita. Siapa nama sebenarnya, alamatnya, asal usulnya, keluarganya dan cubalah membaca gerak lakunya. Kita boleh membaca manusia. Kita boleh membaca kalau2 manusia itu mahu berdusta dan mengkhianati kita. Non-Verbal sign ini perlu dipelajari semua. Namun sayang, di negara Malaysia kita yang aman makmur lagi luhur ini, kita terlalu mementingkan ekonomi sehingga yang menjadi wadah jiwa, minda dan kemanusiaan itu hampir sifar. Apatah lagi pendekatan agama, hampir musnah dan longgar.

Jadinya, kitalah yang harus menjaga diri kita. Jangan sudah terkena baru melutut merayu meminta tolong pada sesiapa lebih2 lagi negara kerana negara kita dan pemimpinnya hanya tahu mengembangkan empayar dan jajahan mereka. Hanya tahu mengembungkan poket mereka dan saudara mara mereka. Hanya tahu menaikkan pangkat dan nama mereka sahaja. Hanya tahu menghadiri parti2 dan perhimpunan2 yang besar, aman dan mewah. Hanya tahu berjabat salam dengan orang2 yang berkot bertali leher saja. Yang terus kaya adalah mereka, dan yang terus miskin merana adalah kita. Hanya kita yang boleh mengubah nasib kita. Jangan sampai ‘terwujud’ sistem kasta di negara kita seperti di India. Kerana pada waktu itu, tidak ada apa lagi yang boleh diubah. Berhati2lah. Di zaman kita, segalanya boleh terlaksana. Ingat, musim di Malaysia tidaklah ber'musim' mana. Musimnya boleh terjadi pada bila2 masa....

Ww: muak tengok sketsa negara

No comments: