Thursday, May 29, 2008

Cerpen 'Hikmat sebuah hikmah'

Kalaulah dapat diterajang, mahu saja kakinya dihinggapkan ke muka yang dibencinya itu. Marahnya meluap-luap. Bencinya berlapis-lapis. Bagai tak tahu lagi ke mana arah mahu di halakan kemarahan yang amat sangat itu. Kalaulah muka atau tubuh atau jasad atau apa-apa saja yang bersangkut paut dengan yang dibencinya itu ada, mahu rasanya dia menikam bertubi-tubi. Atau paling tidak pun menumbuk dan menendang sampai lunyai, sampai lumat. Biar puas perasaan geram dan sakit hatinya.

“Kalau pecah macamni, mau makan seratus setengah,” Jawab pakcik melayu, tokeh bengkel kereta itu dengan selamba. Pagi semalam dihantarnya kereta Spectra hitam kesayangannya di bengkel itu untuk dibetulkan cermin belakangnya yang telah pecah. Kepergiannya malam kelmarin ke pasar malam rupa-rupanya telah membawa kepada malang yang bukan kepalang.

Dia lalai dan meninggalkan beg kerjanya yang hitam pekat di tempat duduk belakang. Lalu apabila pulang, beg kerjanya yang mungkin disangka sebuah komputer riba itu telah dicuri orang! Dan yang lebih menyakitkan, cermin keretanya sama-sama dihentam. Padahal yang ada di dalam beg itu hanyalah dokumen-dokumen, sebatang pensel dan pen hitam. Sakit hatinya memikirkan duit yang akan mengalir bagai air. Sudahlah minggu lepas dia membayar harga duit tayarnya yang pecah, itupun selepas dua hari menghabiskan RM200 di pusat servis kereta. Betapa kejamnya dunia.

‘Dah la tak berduit, lagi kene keluar duit. Bangsat betul!’ Hatinya geram entah kepada siapa. Entah kepada insan yang mencuri, atau kepada dirinya sendiri. Dia tidak tahu. Namun sedikit demi sedikit hatinya mula marah pada Tuhan. ‘Kata maha Mengetahui, maha Penyayang, maha Berkehendak… Tapi aku macamni jugak!’ Desir hatinya. Namun setelah difikir-fikirkannya, dia jadi takut pula. Takut dirinya sudah jatuh murtad.

“Tak baik syak wasangka pada Tuhan. Setiap baik buruk kejadian, ada hikmah yang Dia tentukan.” Begitu kata sahabatnya bila dia merungut-rungut akan kehidupan yang dirasakan tak sebaik orang lain. Setiap kali dijejakkannya kaki di tanah, ada saja malang yang akan menimpa. Setiap kali dicelikkannya mata, ada saja dugaan yang menguji kesabarannya.
“Hikmah, hikmah, hikmah. Boring!”

Dia bukan orang jahat. Dirinya boleh dikategorikan baik juga walaupun tidak sewarak mana. Dia tidak meninggalkan solat. Kalau lewat atau tertinggal sekali-sekala, akan diqadhakan solatnya. Setiap kali selepas solat dipohon agar Tuhan mendekatkan dirinya dengan agama. Agar tuhan menyayangi dirinya dan orang tuanya, memanjangkan umurnya dan menjaganya. Dan tidak lupa juga dia meminta agar Tuhan membahagiakan dia, memurahkan rezekinya dan memimpinnya menuju ke jalan syurga.

Namun apabila makin banyak pula solat dan mengajinya, makin banyak pula dugaan dan cubaan yang menaikkan darah mudanya. Sehingga ada ketika dia mencarut-carut dan menengking-nengking dalam marahnya yang entah kepada siapa. Dan mungkin juga pada Tuhan yang baginya tidak tahu erti belas kasihan.

“Mintalah padaKu, dan Aku akan tunaikan,” begitulah kata Ustaz, merujuk kepada sepotong ayat Quran yang didengarnya di dalam radio IKIM minggu lepas. Namun sudah berkali-kali dia meminta agar Tuhan mengasihinya, agar Tuhan membahagiakannya, namun tidak tertunai juga impiannya. Di tidak pernah rasa bahagia, malah sebaliknya, dia lebih merasakan sengsara.

Wang kertas RM50 yang berjumlah tiga keping itu dihulurkan dengan hati yang berat. Namun hatinya lega juga, sekurang-kurangnya keretanya kini sudah dibaiki dan tiada cacat cela. “Kalau lepas ni jadi apa-apa lagi, tau lah..” Entah kepada siapa ugutan itu dia tidak peduli. Namun yang pastinya ugutan itu sangat serius dan dalam diam dia menyimpul satu tekad untuk bertindak jika ugutannya diabaikan. “Adil konon… heh!” tempelaknya dalam diam. Dan dalam sedar dia maklum kepada siapa tempelaknya itu ditujukan.

Kereta dipandunya perlahan menuju ke tempat kerja. Hujan turun renyai, jalan raya menjadi lebih licin. Dia pandu dengan berhati-hati. Hanya sekitar 60km/j. Tersangat perlahan jika mahu dibandingkan dengan kereta Peugeot biru yang baru melintas disebelahnya. “Ah lantaklah. Biar lambat asal selamat.” Ucapnya dalam senyum. Selalunya dia lah hero atas jalan raya. Namun mengenangkan duit-duitnya yang bagai ditarah-tarah, dia lebih rela memandu secara waspada.

Dalam kedinginan, dia mengimbas-ngimbas semula kejadian yang berlaku kepadanya semenjak dua menjak ini. Bermula dengan servis kereta yang memakan dua ratus ringgit. Dan kemudian menukar tayar yang telah bocor terlanggar paku dan tidak boleh digunakan lagi. Dan kini mengganti cermin pula. Habis duitnya yang dikumpul untuk berjalan dengan kawan-kawan ke Langkawi yang sebetulnya hari ini. Jawapnya tidak merasalah dia menjejakkan kaki ke Pulau Mahsuri itu. "Sial!” ucapnya bungkam membayangkan rakan-rakan yang mungkin sedang bersuka ria memandu ke utara sana.

Dan tidak semena-mena, walaupun dengan kadar kelajuan yang maha perlahan, dia terdengar bunyi dentuman apabila mahu menukar lorong. Dan entah dar mana datang sebuah bas metro yang besar dan laju, lalu melulu memotongnya dari arah kanan. Mujur sepantas kilat dia bertindak lalu membelok ke kiri, jika tidak mungkin telah ranap keretanya berlanggar dengan bas tadi. “Bodoh!” Ucapnya perlahan memandang tajam kepada bas yang telah meluru di depan. Dan hatinya jadi tidak keruan. Takut-takut bas tadi telah melanggar bumper keretanya

“Siaaaallll!” raungnya di tepi jalan itu. Dengan keras dia menyepak tayar belakang keretanya, merungut-rungut dalam hujan yang berintikan. Habis kemik bahagian belakang keretanya dihentam bas metro yang sudahpun menghilang. Dan dia tidak terkata apa. Sudahlah nombor plat bas itu tidak diambilnya, dan kini kerosakan pada kereta lebih-lebih menyakitkan hati dan sanubarinya. Lebih lima minit dia berhenti dan hanya melihat keretanya yang kemik tanpa dapat berbuat apa-apa. Memang sungguh dia marah. “Duit lagi!!!!!! Kenapa lah tak bunuh je aku, Tuhan? Kan lagi senang. ” dan terkeluar kata-kata itu dari mulutnya

Dalam kemarahan, dia memandu laju. “Bawak laju ke, bawak perlahan ke, sama je. Setan!” Dia menumbuk stereng kereta apabila kelajuannya terhenti dek kereta yang bergerak perlahan. “Tengok, jammed pulak. Lepastu lambat datang kerja. Kena potong gaji. Gaji tak banyak mana, keluar duitnya je lebih!” bebelnya sendiri sambil merangkan-rangkak melalui jalan raya yang sesak secara tiba-tiba.

Dalam kemarahan, dilihatnya Peugeot biru tersadai di tengah jalan. Bonet depannya menyondol sebuah van dihadapan, cermin depannya berceraian. Bontot kereta tersebut pula berkecai dilanggar bas metro yang juga telah berhenti di tengah jalan. Dia nampak dengan mata kepalanya pemandu Peugeot itu diusung ke tepi jalan, dibalut dengan beg plastik hitam. Tiba-tiba dia jadi ngeri. Mujurlah dia berhenti kejap tadi. Dan tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Ditekannya punat hijau dan kedengaran suara dari ‘handsfree’ yang dipakainya di telinga.
“Mat, kitorang accident kat Tapah. Ali meninggal dunia pecah kepala.”

Dia terkesima membayangkan wajah Ali yang menggantikan tempatnya ke langkawi sana. Lalu dengan rasa bersalah, tersebutlah di mulutnya nama Allah. Betapa dia sebenarnya disayangi dalam hikmat sebuah hikmah.
.....
by : Hartini Omar

No comments: