Monday, September 17, 2007

Lelaki itu Siti Hidayah

Lelaki itu berbaju kemeja, berseluar hitam, segak. Rambutnya pendek kemas, hitam pekat dan sedikit ikal. Sewaktu beliau hadir untuk menumpang membuat beberapa salinan sijil, aku mengerlingnya sebentar. Selalunya orang ramai yang keluar masuk di dalam bilik pejabatku tidak berapa aku hiraukan. Habis2 pun, aku melemparkan segaris senyuman sebagai tanda sopan

Namun lelaki itu telah menegurku. Telah juga bertanya akan berapa harga salinan fotostat yang telah dibuatnya. Sewaktu itu mataku bertemu matanya. Dan hati kecilku berbisik sendirian, ‘lelaki ke perempuan?’ namun aku diam saja, sambil mata terus memerhatinya dari kaki hingga kepala

Aku tidak berjumpa akan apa2 tanda ‘keperempuanan’ padanya melainkan dari firasat hatiku semata. Dari kasut hingga ke rambut, dari kemeja hingga ke cermin mata, segala2nya menjurus ke arah kelelakian lahiriah. Sebentar aku berpaling, bimbang kalau benar beliau lelaki, makanya aku telah mencemari pandangan mataku. Astaghafirullah... aku menunduk malu

Lelaki itu berlalu, meninggalkanku dengan seribu tanda tanya. Aku diam memandang semula fail2 yang bersusun di atas meja. Dan tidak sampai seminit, tekunanku diganggu semula. Aku mendongak, tidak percaya. ‘Eh, dia?’

“Maaf cik, sijil saya tertinggal satu.” katanya. Lagi sekali datang firast hati, menjerit2 mengatakan bahawa wanita lah beliau ini

Aku bangun dari kerusi, menghampiri mesin fotostat yang diam tak berbunyi. Aku melihat sekeliling, tidak pula terpandang akan sijilnya. Lalu sisi mesin itu aku buka, melihat kalau2 ada kepingan kertas yang tersangkut di situ. Ya ada. Dan aku mengeluarkannya. Lalu laju bebola mata membaca nama di atas sijil kuning yang sederhana keras itu

SITI HIDAYAH BINTI ISMAIL

Aku memandang lelaki itu, tersenyum. “Maaf encik, ini sijil orang lain saya rasa..” Beliau mengambil kepingan itu dari tanganku dan melihatnya laju. Lalu keluar dari mulutnya, “Ya, ini sijil saya........”

Ada malu dalam matanya. Ada segan dalam kerlipnya, dan ada kesal dalam benak jiwa

ww: semoga ramadhan ini benar2 memberi hidayah buat Siti Hidayah...

No comments: